קצת על צעצועים
קצת על צעצועים
שנות החיים הראשונות של הילד מאופיינות בלמידה ובהיכרות עם העולם סביבו מתוך חוויה חושית. הילד קולט את העולם באופן חוויתי באמצעות חושיו: ראיה, שמיעה, ריח, טעם ו-מישוש.
צעצועים נועדו לפתח מיומנות שונות וכישורים מגוונים, על-כן איכותו של כל צעצוע המונח לפתחו של הילד צריכה להיבחן על פי התבחין הבא : האם אפשר לחוות אותו באמצעות אחד החושים, או יותר ?
(האם ניתן לגעת בצעצוע, לשמוע אותו, להריח אותו, למשש אותו).
אצל חלק נכבד מן הצעצועים נמצא את המאפיינים הבאים:
תחושות של הנאה וסיפוק, אפילו ממוצרים כמו מתנפחים וגימבורי קפיצה הנובעות מעצם תהליך חוויות המשחק ולא בהכרח מתוצאותיו, השתתפות פעילה במשחק, השתתפות במשחק מתוך החלטה אישית( אני רוצה לשחק !) פעילות שעשויה להיות גמישה וספונטנית.
צעצועים הם חפצים בעלי חשיבות רבה בחייהם של ילדים. הם מעודדים אותם לשחק, ללמוד, לחקור ולפתח את היכולות הקוגניטיביות והפיזיות שלהם.
הם התפתחו עם השנים חפצים פשוטים כמו כדורים ובובות סמרטוטים למתוחכמים ביותר. לדוגמא רובוטים הניתנים לתכנות ומשחקי וידאו אינטראקטיביים. הם יכולים לשמש גם כדי לעודד ילדים להתרועע ולתקשר עם אחרים. הם עוזרים להם לפתח מיומנויות חברתיות חשובות כמו תקשורת, שיתוף פעולה ופתרון בעיות. הורים יכולים גם להשתמש בצעצועים כדי לסייע בחיזוק הקשרים המשפחתיים ולבלות זמן איכות עם ילדיהם. בקיצור, צעצועים הם חלק מהותי מהתפתחותם וצמיחתם של ילדים, והם ממשיכים להתפתח כדי לענות על הצרכים והאינטרסים של הדור הבא.