Skip to Content Contact Us
Img28

הקשר בין צעצועים לבין התפתחות

הקשר בין צעצועים להתפתחות

התחום הקוגניטיבי

משחקים וצעצועים מפתחים כישורים רבים. העשרת דמיון, עידוד יכולת מחשבתית ושיפור הזיכרון. באמצעות חווית המשחק, הילד לומד על תכונותיו השונות של המשחק, ועל שימושיו המגוונים. הילד בוחן כל פעם מחדש תכונות ושימושים אלה. התנסות במגוון רחב של משחקים מזמנת עמה אתגרים מחשבתיים ופתרונות יצירתיים עבור הילד.

משחקי קוביות מפתחים יצירתיות. בעת המשחק עולה צורך לנתח מצב נתון ולמצוא לו פתרון ראוי. בפועל כל ילד רוצה שהמגדל יעמוד יציב. משחקי הפאזל מאפשרים לילד להתנסות בחיבור פרטים קטנים לכדי אחד שלם. כל זה ע”י העלאת השערות והסקת מסקנות תוך כדי המשחק.

התחום המוטורי

התנסות בסוגי משחק שונים, מסייעת בפיתוח יכולות מוטוריות מגוונות, בחיזוק השרירים ובשיפור הקואורדינציה. ההתפתחות בתחומים אלה באה לידי ביטוי כמעט בכל שלבי המשחק, לא תמיד כמטרה מוצהרת אלא כתוצאה נלווית, ולראייה הטלת קוביית משחק אינה מטרת משחק מוצהרת אך היא מפתחת אצל ילדים מיומנות של ארגון דפוס תנועתי.
חלק מהמשחקים מחזקים את המוטוריקה הגסה: ריצה, משחקי כדור לסוגיהם השונים, קפיצות, סולמות לטיפוס, נדנדות, מגלשות, קוביות גדולות.
וחלק מהמשחקים משפרים את מיומנויות המוטוריקה העדינה: השחלת חרוזים, בנייה, ציור באמצעות צבעים, כלי עבודה, כלי מטבח.
באמצעות המשחק הילד מתחיל להכיר את העולם סביבו ע”י פיתוח חושיו. המשחק בפועל מאפשר לו ללמוד על איכותם של חפצים במרחב שלו: על מרקמים שונים, על ריחות, על טעמים, על מראה של חפצים ועל צלילים שחפצים אלה מסוגלים להפיק.

בפועל הצעצועים והמשחקים מעניקים לילד שלל הזדמנויות לפתח את מערכת השרירים שלו וכך לשלוט על כל הפעולות הגופניות.

התחום הרגשי

בעת המשחק הילד מבטא את עולמו הפנימי תוך מתן לגיטימציה לביטוי של קשת רגשות, הילד מתכנן מהלכים, מבצע אותם ומשנה את התהליכים. הוא זה השולט באירועים ובהשלכות. המשחק מזמן לילד רכישה ותרגול של מיומנויות רגשיות רבות. כגון פריקת רגשות של תוקפנות, חרדה או כעס, שחזור אירועים שקרו במשחק קודם ומציאת דרכי התמודדות חדשות עמם. טיפוח אמפתיה תוך ניסיון הבנה את מחשבותיו ואת מעשיו של האחר, יכולת לווסת תגובות אוטומטיות ולהתאימן למתרחש. בד בבד עם התמודדות של תוצאות: הצלחה או כישלון.
התמודדות זו מועברת גם לחיים האמתיים עם תום המשחק. המשחק על כל שלביו מאפשר לילד להתמודד ביעילות רבה יותר עם מצבים דומים במשחק הבא ו/או במציאות.

התחום החברתי

בגיל שלוש, ארבע מתחיל לצוץ תהליך החברות באמצעות משחקים. המשחקים החברתיים. הילד מתחיל לשחק עם ילדים אחרים. בתהליך זה קיימים כללים ידועים ומוסכמים. יסודות האינטליגנציה הרגשית באים לידי ביטוי ביתר שאת במשחקים אלה. עמידה בזמנים, משחק לפי התור, ניצחון מול הפסד, ויתור, שותפות, חלוקה הוגנת, פשרה וחמלה. עקרונות אלה ורבים אחרים משמשים בסיס איתן לעתיד החברתי של הילד.
גם יצר התחרותיות מתפתח בשלב זה. הוא מניע את הילד לרכוש כישורים מגוונים כדי להתמודד מול ילדים אחרים, עם משחקים שונים. ככל שהילד יתמודד עם מגוון רחב של מצבים, ושל משחקים שונים, הוא עשוי לפתח כלים  רבים להעצמת כישוריו החברתיים ועיתים ללא עזרת המבוגרים הסובבים אותו.

התחום השפתי-תקשורתי

בזמן המשחק ניתן לראות את יחסי גומלין בין התפתחות המשחק להתפתחות השפה. שני התהליכים מתרחשים במקביל. החל מגיל הינקות וכלה בגיל הבגרות. אם בתחילה המשחק מסייע לפיתוח מגוון מיומנויות של קשר עין, קשב והתמדה לאורך זמן. המשחק גם מסייע לפיתוח יכולות שפתיות רבות: פיתוח אוצר מילים, העברת תכנים באמצעות השפה, שימוש בשפה לצורכי תקשורת. הרי שבהמשך השנים המשחק תורם גם לפיתוח כישורי השיחה, לניהול שיחה מאורגנת, מכילה וקשובה תוך יצירת הדדיות בין דובר למאזין ואף התמדה בנושא שיחה לאורך זמן.

מקווים שנהנתם מהמאמר על הקשר בין צעצועים להתפתחות.

רגע לפני שאנחנו ממשיכים...

יש לנו מבצעים סודיים שאסור לך לפספס!

הקופונים הכי שווים

פליימוביל

טריוויה שמיטה

₪29.90 ₪9.90
67 % הנחה

אמא, אבא, משעמם לי-1

₪60 ₪24.9
59 % הנחה

אמא, אבא, משעמם לי-2

₪60 ₪24.9
59 % הנחה

אמא, אבא, משעמם לי-3

₪60 ₪24.9
59 % הנחה

מבצעי הרגע האחרון

בקנייה זאת חסכת: 0 ש׳׳ח
0.00 סה׳׳כ לתשלום:
מעבר לקופה
Back top top